Thursday, May 28, 2009

Jobb későn, mint soha - új Grammostola faj

Hónapokkal ezelőtt ugyan e-mail-eztem Fincével a témában, és a cikkhez is sikerült hozzájutnom, de valahogy utána feledésbe merült a dolog, ma pedig a cikkes mappámat böngészve vettem észre az új Grammostola faj leírását tartalmazó PDF-et. Talán néhányan hallottatok már róla, de gondolom, vannak olyanok is, akik még nem.


  • Vol, F. 2008. Description of a dwarf species of Grammostola Simon, 1892 (Araneae, Theraphosidae, Theraphosinae) from Uruguay with notes on its biology. L'arachnologiste, 1: 22-37.

Akkor talán térjünk is a lényegre. A tudományra új fajt - Grammostola andreleetzi n. sp. - Uruguayból, Salto államból, Biassini régióból írja le Fabian Vol egy nőstény és egy hím példány alapján, amiket az elzászi veterán hobbista, André Leetz (róla kép Fincétől a kommentek között található) gyűjtött 2001-ben (innen kiderül a név miértje is). Az új faj rendelkezik az összes Grammostola nemre jellemző taxonómiai jelleggel, és könnyen megkülönböztethető a nem többi fajától sokkal kisebb mérete és feltűnő ivari kétalakúsága alapján. Utóbbi jelleg néhány észak-amerikai Aphonopelma Pocock, 1901 fajnál, valamint az uruguayi Eupalaestrus weijenberghi (Thorell, 1894) és a venezulai Metriopelma familiare (Simon, 1889) fajoknál is megtalálható. A nőstények világos hamuszürke, míg a hímek mélyfekete színűek. A spermatartó osztott, de nem befelé ívelő (az iheringi csoporttal ellentétben). A hímek a hidegebb hónapokban (május-június) válnak ivaréretté ellenben a többi Grammostola fajjal (december-január). A Grammostola andreleetzi sp. n. párzása meglehetősen különbözik a többi uruguayi Grammostola fajétól, viszont hasonlít az ugyancsak kis méretű Homoeomma uruguayense (Mello-Leitão, 1946) párzásához.


Számomra szimpatikus kis pók, kíváncsi vagyok, megveti-e valaha a lábát a hobbiban.

9 comments:

Yareus said...

Jó kis cikk, ilyenből lehetne több is ha van időtök.
üdv,
Y

Szűts Tamás said...

Segítséget mindig elfogadunk.
Nekem sajna sok időm mostanság nem lesz.
Az Atypus-t majd azért kirakom egyszercsak.

Zoltán said...

Hali Yareus,
Amint leírnak új fajokat, vagy új kombinációk/szinonimák jelennek meg, igyekszünk róla beszámolni (tessék sűrűn lesni a blogot :-]), de ez nem rajtunk múlik. :-P

Van pár dolog, amik tudtommal készülőben vannak, hogy ténylegesen mikor publikálják majd őket, nem tudom...
- új Pterinochilus faj (Gallon)
- új Idiothele faj ("blue foot"; Gallon)
- Lasiodora revízió, majd egyszer talán (Bertani)
- Haploclastus/Thrigmopoeus kayi- valamint elvileg Poecilotheria vittata feltámasztása.

Peter said...

Szia Zoltán,

Valóban jó cikk, a tavaszi KWH-börzén emlitette-Pedro Avaria aki egy elég elismert Grammostola szakember-ezt a kistestű fajt, megemlitve az ivari kétalakúság ilyen elütő szinezettségét az adott fajnál.Hogy a hobbyba meghonosul-e jó kérdés eddig még nem olvastam a hirdetésekben se vadbefogott se terráriumi szaporitású egyedekről. Talán a Grammostola Freak-ek részére egy érdekesség de a kevésbé impozáns kinézet miatt nem hiszem hogy nagyon el fog terjedni.
Gratu
Peter

Zoltán said...

Hallo Peter,

Köszi. Ha elérhető lenne itthon, elfogadható áron, én biztos szereznék párat. Az Idiothele sp. "blue foot"-ról tudsz valamit? Németországban jelen van? Azt tudom, hogy "tisztázatlan körülmények között" a csehekhez beszivárgott, de máshonnan még nem hallottam róla.

LZM

Fince said...

Hali Z!

Csak az érdekesség kedvéért: feltöltöttem egy képet
IDE André Leetzről. A fotó az Állatvilág 1990 vagy 91-es számából való, ahol az illető úriember viselt hobbijáról közöltek egy cikket.

Zoltán said...

Szia Fince!

Köszi, én is gondoltam rá, hogy esetleg jó lenne egy kép róla, de mivel így is van kettő kép a bejegyzésben, elégnek találtam. Egyébként nagyon jó a kép! :-)

LZM

T-boy said...

Sziasztok!

Ahogy a bejegyzés címe is mutatja, jobb későn mint soha, így vagyok én is. Nagyon tetszetős kis cikk és a bejegyzés is jó lett.

Fince: Szintén köszi a képet. Mosolyogtatós... Belegondoltam ha így kimennék a lépcsőházba egyszer... Huhh...

Üdv:T

Fince said...

Hehe. Ne feledjük, hogy ez a kilencvenes évek eleje. Akkor annyira extrának számított, hogy szinte minden valamire való zenei klippben is kötelező jelleggel kellett büntetni madárpókokkal a nagyérdeműt. De mára ez már olyan, mint a szőrös muff...kiment a divatból.