Friday, January 13, 2006

Day mégmindigugyanaz, de nemmegy a dnfs...

Na kezitcsókolom. Tetszik ez a blogtéma, így ejteném is meg rögvest-izibe a bemutatkozást:
Szal ittenvagyok ez én, társkeresők kíméljenek :)), merthogy feleséges vagyok. A háttérben ugyan látszik Koppenhága, ugyhogy higyjuk el hogy ottvan :) A kép 2005 októberében készült.

Vagyis Koppenhágában lakom, egy egész szép kis helyen ami a Gentofte kommune. A ZMUC-ban dolgozom, Marie Curie ösztöndíjasként arra próbálok meg választ adni, hogy a keresztespókok különböző nemei milyen viszonyban vannak egymással.

Ezt egyelőre még szőrmentén végzem, mert megvan a másik, Tomocyrba project-em. Ami ugrópókos. Ugyanis taxonómus-rendszertanos vagyok. MI is az a rendszertan, és mi a taxonómia? Nos a fejembe vettem hogy addig innen el nem megyünk míg ezt nem tudom megfogalmazni szépen egyszerűen... tehát akkor fussunk neki:

Legyek én a példa. Szűts Tamás vagyok, de van aki etiként van aki siler-ként és van, aki horrible dictu Styrbjörnként ismer. Voltam már ts, piócás, vagy ramírez. Ráadásul ez még nem minden, hiszen Szűts Tamásból is legalább kettő van rajtam kívül. Nos ezeket az infókat rakjuk bele szépen egy borítékba és dugjuk csak el a stelázsi felső polcára.

A taxonómus foglalkozása a következő: bemutatja (leírást, rajzokat, fényképeket és DIAGNÓZIST) készít más kutatók (genetikusok, élettanosok, állatkereskedők) számára.

Bízzunk meg egy taxonómust, hogy készítsen egy leírást rólam.

Ez a gyakorlatban nézzen ki úgy hogy egy fehérköpenyes fémkeretes szemüveges, orvosnak tűnő ember (csini asszisztensel) el kezd vizsgálni. Lemér és azt találja hogy:

201 cm magas, 103 kg testsúlyú, enyhén kreol bőrű kaukázusi férfi vagyok, fekete (őszülő) hajjal random (illetve sztochasztikusan) változó arcszőrzettel. Barna a szemem. Szemüveget viselek. És ezt akár 2-3 oldalon tudnám sorolni.

Nos te aki ezt a blogot te olvasod, a fennti 3 sor alapján megismernél?

Aligha. (jéééééééé kedvenc szavaim egyike)

Akkor miről? Amiről megismersz: a dnfs-en valószínüleg a foglalkozásom és a kritikus megjegyzéseim, a et-s kommunity a lövőtudományos és kritikus érzékem, a munkatársaim talán a koffeinfogyasztásom, a pokászkollegák a rajzaim, a magyar pókaszok a kutatási témáim alapján ismernek fel ésígytovább
Ráadásul, ha rá is jössz, hogy RÓLAM van szó, akkor mit mondassz a melletted ülőnek: te ez a siler, te ez Styrbjörn, te ez az eti, te ez a tomi???
Illetve siler nick is rengeteg van a neten arról nem is beszélve, hogy a quakeneten a Styrbjörn is regisztrált nick és az nem én vagyok. Akimeg engem meg a fateromat egyaránt ismer az nyilván megkérdezi: Melyik Szűts Tamásra gondolsz? A szobrászra vagy a pókászra?

Nos a taxonómusnak ez is feladata: "szét-, illetve összefésüli" azokat a fajokat amiknek ugyanaz a neve, illetve azokat a neveket amik ugyanazt az állatfajt jelentik. A Föld nagy és sok állatfaj nagyon elterjedt. Ami a medditerrán országokban közönséges (Ausz béusz) az esetleg nálunk is előfordul és egyes bélyegek alapján, valaki gondolhatja hogy EZ egy új faj (Ausz pannonikusz). Persze ahogy az információ szaporodik újabb példányok, előfordulások révén a helyzetet újra lehet éés néha érdemes is újraértékelni: előbb utóbb lesz egy olyan ember aki e két fajt EGYSZERRE megvizsgálja és kiderül hogy a LÉNYEGES bélyegekben NINCS SOK KÜLÖNBSÉG.

De mik a lényeges bélyegek? Nos ez MINDENKINEK és minden állatcsoportnál más és más... a pókoknál elég régóta az ivarszervek felépítése az. Miért mondom, hogy pókoknál? hát mert engem nemsokan ismernének fel a pöcöröfotóm alapján, hát azért... embereknél a habitusfotó a nyerőbb :D Pókoknál sokszor elég a kukirajz is... Egyes fajoknál ez annyira extrém a helyzet, hogy LOLKA-BOLKA rajzok alapján is felismerhető.

Néhány példát találsz itt. Ezek a cikkeim.

No comments: